De winkels hadden het succes van de winkels van aartsrivaal Apple moeten
evenaren, maar dat is niet gelukt.

Nokia is wereldwijd een van de meest waardevolle merken, maar ondanks alle
marketinginspanningen zijn de Finnen in de VS vrij onbekend. Het concern
slaagde er niet in om meer naamsbekendheid te verwerven onder de Amerikanen.
Om kosten te besparen sluit het nu zijn winkels in New York en Chicago, die
vooral bedoeld waren om het imago een oppepper te geven.

Meer marktaandeel mislukt
Het winnen van marktaandeel in de VS was voor Nokiatopman Olli-Peka Kallasvuo
een topprioriteit sinds zijn aantreden in 2006. Sindsdien is het
marktaandeel daar echter afgenomen tot minder dan 10 procent. Ter
vergelijking: wereldwijd heeft het concern 40 procent van de markt voor
mobieltjes in handen.

Het afgelopen kwartaal behaalde Apple meer winst met zijn mobieltjestak dan
Nokia, ondanks dat het vijftien keer minder telefoons had verkocht.

"Voor Nokia is er geen reden om deze vlaggenschipwinkels aan te houden; ze
kosten meer dan dat ze opbrengen. Paradepaardjes zijn belangrijk in de
mode-industrie: Apple is mode, Nokia is consumentenelektronica”, aldus John
Strand van onderzoeks- en consultancybureau Strand Consult.

De concurrentie tussen Nokia en Apple, dat nog maar halverwege 2007 de markt
voor mobieltjes opging met zijn befaamde iPhone, is moordend. Apple begon
met zijn winkelketen in 2001. Inmiddels heeft het concern wereldwijd meer
dan 270 winkels.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl